Fuar Lozan Kapısı 75 yaşında...
Fotoğrafın efsanevi ustası Ara Güler, Arkas Sanat Merkezi’nin ev sahipliği yaptığı bir sergiyle birkaç gün önce “İzmir’e Merhaba!” dedi. Ustanın fotoğraflarıyla kurduğu muh... Devamı
Bu talihsiz olay sonrasında, iki kule ve yan giriş bölümlerinden oluşan tarihi kapının sağ kulesi daha az hasar alırken soldaki kule ve yan bölümler ciddi zarar görmüştü. Kısa sürede onarılarak eski görünümüne kavuşturulan kulelere onarım sırasında, İzfaş, İzmir Fuarcılık Hizmetleri Kültür ve Sanat İşleri Tic. A.Şnin, kırmızı, mavi ve beyazdan oluşan kurumsal renklerini taşıyan, mozaik görünümlü kapılar eklendi. Böylelikle Lozan Kapısı, bu yıl 82. kez düzenlenecek olan İzmir Enternasyonal Fuarını ziyaret edecek binlerce kişiyi 75. kez karşılamaya hazır hale gelmiş oldu.
Bugün hala kullanılan ve Fuarın 30lu yıllardan günümüze ulaşan nadir yapılarından olan Lozan Kapısının geçmişi, yeni Türkiye Cumhuriyeti'nin on beşinci, İzmir Enternasyonal Fuarı'nın ise sekizinci yılına erdiği 1938 yılına dek uzanmaktadır. Ancak bu kapının öyküsüne geçmeden önce Fuarın daha önceki ana giriş kapılarına kısaca göz atmakta fayda var.
1933 yılında, Cumhuriyet Meydanında Gazi Heykelinin arkasında kurulan Dokuz Eylül Panayırının kapısı, İzmirin önde gelen mimarlarından Necmettin Emre tarafından tasarlandı. İlk panayır kapısı, 1934 ve 1935 yıllarında bazı eklemeler yapılarak tekrar kullanıldı. 1933 yılının Panayır girişi, mütevazı olmakla birlikte, ışıklandırılmış kuleleriyle döneme hakim olan tasarım anlayışının tipik örneğiydi.
1936 yılındaki kapı ise belediye mimarlarından Mesut Özok tarafından tasarlandı. Tak formundaki, dönemin tabiriyle muvakkat yani geçici olarak inşa edilen kapı, 1937 yılında sütunları renklendirilerek tekrar kullanıldı. 30 metre genişliğinde ve 14 metre yüksekliğindeki kapı geceleri gizli aydınlatma ile ışıklandırılıyordu.
Fuarın hazırlık çalışmaları için yabancı bir mimar görevlendirilmesinin temelinde hiç şüphesiz sergicilik alanındaki bilgi ve deneyimi artırma arzusu yatıyordu. Zira İzmir Enternasyonal Fuarının her geçen yıl uluslararası anlamda önemi ve bilinirliği artıyordu. Devlet tarafından özellikle desteklen bir projeydi ve gerekli yatırımlardan kaçınılmıyordu. İzmir Belediyesinde görev yapan mimar ve mühendisler ilk günden itibaren üstün bir gayret göstermişlerse de sergicilik konusunda uzmanlaşmış, deneyim sahibi kişilere mutlaka ihtiyaç vardı.
Dönemin gazeteleri Mimar Gauthierden, Fuarın baş mimarı olarak bahsediyor, çok sayıda uluslararası sergide görev yapmış, eserleri olan, tecrübeli bir mimar ve şehir planlamacısı olarak tanıtıyordu. Daha çok, belediyenin sorumluluğunda olan, Fuara ait gazino, kapı, tiyatro gibi yapılar ile ışıklandırma vb. alt yapı çalışmalarında, belediyenin diğer mimar ve mühendisleri ile birlikte çalışan mimar Gauthier, ayrıca Atatürkün annesi Zübeyde Hanımın mezar planlarını da hazırlamıştı. (Ancak bu planlar hayata geçirilmemiştir.) Mimar Gauthiernin, 1938 yılındaki çalışmalarından memnun kalınmış olmalı ki, kendisine yine meclis kararı ile 1939 yılında da Fuar hazırlıklarında görev yapmak üzere tekrar izin verilmişti.
Lozan Kapısı, 27 metrelik birbirinin aynı iki kuleden oluşmaktadır. 20 metrelik kısmı beton, kalan kısmı ise demirdir. Kulelerin iki tarafında üstü betonarme örtülü kolonlar giriş bölümünü oluşturmaktadır. İlk inşa edildiği dönemde, Fuar zamanında kolonlar arasında portatif mobilya halinde olan gişeler ve kontrol yerleri kullanılmakta, Fuar dönemi sonrasında bu gişeler kaldırılarak Kültürparkın geniş yeşil manzarasına serbest görüş imkanı verilmekteydi. Geceleri ışıklandırılan kulelerin iki yanındaki dört küçük oda, Fuar müracaat bürosu, giriş kontrolü, muhasebe amirliği, polis ve posta, telgraf büroları olarak kullanılmaktaydı.
Her yıl olduğu gibi, 1938 yılında da Fuar hazırlıklarını yakından takip ederek, bu gelişmeleri halka duyuran Yeni Asır Gazetesi, Fuarın yeni kapısını, 15 Temmuz 1938 tarihinde şöyle anlatıyordu:
Mimar Gauthier, dönemin modern mimari anlayışına uygun olarak tasarladığı Lozan Kapısında, o yıllarda tüm dünyada inşa edilen modern binaların bir bileşeni olarak sıklıkla uygulanan kule formunu kullanmıştı. Ancak kuleler, Cumhuriyetin ilerleme ve yükselme ideallerini simgeselleştirerek, 1930larda ülkeye hakim olan kolektif ruhu da yansıtıyordu.
Fuar Lozan Kapısını oluşturan kuleler, yıllar içerisinde İzmir Enternasyonal Fuarının ikonik görüntüsü haline gelerek, Fuar ile adeta bütünleşti. Yıllarca Fuar afişlerine, pul ve broşür kapakları ile hatıralıklarına esin kaynağı olarak sıklıkla kullanıldı.
Fotoğrafın efsanevi ustası Ara Güler, Arkas Sanat Merkezi’nin ev sahipliği yaptığı bir sergiyle birkaç gün önce “İzmir’e Merhaba!” dedi. Ustanın fotoğraflarıyla kurduğu muh... Devamı
Bu yazının başlıca gayesinin Türkiye’de sergicilik ve fuarcılık tarihi ile ilgili bir takım değerlendirmeler yapılırken doğru referans noktalarından hareket etmenin önemine dikkat çe... Devamı
Geçtiğimiz ay yayınlanan son romanı vesilesiyle, yazar/çevirmen Algan Sezgintüredi ile Kent-Yaşam okurları için, yazarlık, çevirmenlik ve İzmirli olmak üzerine keyifli bir sohbet gerçek... Devamı