kent

Ercan Sever

Otomobil habercilik ve yayıncılığında torpidoda unutulan gazetecilik

Yazar: kent
Gazetecilik, yayıncılığın genelinde yaşanan sorunlara rağmen tematik gazete ve yayıncılık kesintisiz gelişme eğiliminde. Son yıllarda dergicilik başta olmak üzere otomotiv yayıncılığı önemli tiraj/satış başarılarına ulaştı. Dünyadaki eğilime paralel ülkemizde de süreç farklı olmadı ve büyük yayın grupları otomotiv yayıncılığına yatırımlar yaptı. Gazeteler özel sayı ve sayfalar ayırdı. Bu alanda ihtisas gazeteciliği gelişti ve tüm habercilik kariyerini otomotiv üzerinden yapan gazeteciler sayıca arttı.

Otomotiv sektöründeki gelişmeleri, sektördeki yenilik ve değişikliklerin aktarıldığı otomotiv yayıncılığı niceliksel yaşadığı sıçramayı niteliksel olarak gerçekleştiremedi. Otomotiv yayıncılığı ve içinde otomotiv köşe ve sayfaları olan gazeteler, tüketici odaklı olmak yerine aynı zamanda büyük reklam veren olan otomotiv firmalarına odaklı bir yayıncılığı tercih etti. Gazeteler, emek dünyası, işçi, sanat, eğitim, tarım, öğrenci, kadın, çocuktan esirgediği sayfalarını otomotiv firmalarına cömertçe açtı.

Otomotiv firma ve marka haberlerinin medyada geniş yer almasını işletme kaygısı ile bir ölçüde anlamaya çalıştığımızı varsayalım. Ancak her otomotiv firmasının, kusursuz otomobilleri kusursuz koşullarda tüketiciye sunduğu tezini, tek yayın gerçeği kabul etmeyi öncelikle ahlakımız ardından meslek misyonu kabul etmemeli. Dikkat edin gazete, dergi ve TV’lerimizdeki otomotiv programlarına; otomobil markaları ve onları üreten firmalar, adeta uhrevi erdemler ile donatılmış dünya dışı kavramlar gibi yansıtılır. Dünya devi markaların bile sıklıkla araçlarındaki hataları kabul edip geri çağırmasına rağmen bizdeki otomotiv yayıncılığı pazara sunulan tüm otomobilleri, firmaların Türk halkına lütfu ve armağanı gibi yansıtır.

Ahlak testinden çakan test sürüşleri

Reklam dışında her hangi bir mesaj vermeyen test sürüşleriyse evlere şenlik. Türk televizyonlarındaki otomotiv programlarında test sürüşü izlenimini aktaran yayıncıların reklam kokan değerlendirmeleri eminim o araçların üreticilerini bile hayrete düşürecek türden abartılı takdir ifadeleri ile dolu.

ABD ve Avrupa’daki otomotiv haber ve programlarına bakarsanız benzer Türk yapımı haber ve programlarının gerçeküstülüğü çarpıcı şekilde ortaya çıkıyor. BBC orjinli Top Gear adlı otomotiv programı 1977 yılından beri başta İngiltere olmak üzere tüm dünyada yayınlanır ve on milyonlarca izleyiciye ulaşır. Bu programda otomotiv firmaları acımasızca eleştirilir, hataları sıklıkla mizaha konu edilir. Örneğin BMW’nin bir modeli market arabasına benzetilirken Audi, Ford gibi markalar çok rahat tüketiciyi yanıltmakla itham edilebilir. Aynı programda bir markanın test sürüşünde ”sakın bu arabayı almayın, mağdur olmayın” mesajı yüreklice söylenir.

Otomobil firmalarını yere göğe sığdıramama konusunda ihtisas yapan Türk otomotiv gazeteci ve yayıncılarının, ABD ve Avrupa’da benzer yayın ve yayıncılardan başta objektiflik olmak üzere alacağı ciddi dersler var. Öncelikle otomobil firmalarının sponsorluğunda gazeteci ve yayıncılara yaptırılan sektör fuar ve gezilerine son verilmeli. Meslektaşlarımızın büyük bir bölümü bu gezilerin ardından zaten sorunlu olan gazetecilik reflekslerini, haberini değil (!) tanıtımını yaptıkları otomobillerin torpido gözünde unutuyorlar.





Bu Kategorideki Diğer Haberler

Hakkari şarapçılığı ve Asuri şarap kültürü

Akdeniz havzasında şarap ve şarapçılığın tarihiyle ilişkilendirilmeyen ulus veya uygarlık yok gibidir. Neredeyse bu coğrafyanın tüm ulusları şarapçılık tarihinin kendileriyle başla... Devamı

Tarihte Moğol Yağmacıların Yapamadığını Defineciler Yapıyor

Uygarlık tarihinin zengin coğrafyalarından birinin üzerinde yaşıyoruz. Onlar hatta yüzlerle ifade edilebilecek, toplum, ulus, uygarlık ve devletin yaşadığı, hüküm sürdüğü Anadolu co... Devamı

Anadolu tarihinde Süryani ve Ermeni kadınların türküleşen dramları

Türkü sevsin veya sevmesin herkesin duyduğunda mırıldanarak eşlik ettiği bazı türkülerin, popülaritesinin ötesinde derin anlamlar taşıdığını biliriz. Bireyin veya toplumun yaşadı�... Devamı

Sümer Türkmenleri, Akad Türkçesi, Türkler'in uzaylı ataları

Ulusçu fanatizm, dinci fanatizm ile aynı genlere ve karaktere sahiptir. Her iki akım da, akıl dışı savrulmalara açık, mistik, mitolojik ve ezoterik kurgular ile uygarlığa giydirilmeye çal... Devamı